Ciekawostki

Ciekawostki ze świata, turystyczne "must see", historie zasłyszane w portach i to, co nas zaintrygowało w czasie organizacji trasy lub podczas kolejnych rejsów... Znaleźć tu można także rzetelną informację o formach dojazdu na nasz jacht cumujący Gdzieś-w-Wielkim-Świecie oraz pozostałe szczegóły organizacyjne. Jednym słowem wszystko to czym koniecznie musimy się z Wami podzielić przed rejsem! ;)



Jak dolecieć na Svalbard
niedziela, 10 stycznia 2016 00:00

Jak dolecieć na SvalbardNajszybsza droga na Svalbard, a dokładnie do stolicy - Longyearbyen - wiedzie samolotem.
Wszyscy, którzy będą udawać się na pokład sy Operon i wracać stąd do domów odwiedzą lotnisko Svalbard Longyear Airport. Podróż najprawdopodobniej odbywać się będzie liniami SAS lub Norwegian, gdyż Ci przewoźnicy zapewniają najwięcej połączeń w sezonie. Warto sprawdzić Finnair i ich nowe połączenie przez Helsinki.

 

Więcej…
 
Jacht wyprawowy s/y OPERON

s/y OPERON, czyli najpiękniejszy jacht na świecie

Pozwólcie, że się przedstawię - nazywam się OPERON, dla znajomych pieszczotliwie "Maleństwo" i jestem 17-stometrowym, wyprawowym jachtem. Zbudowano mnie w stoczni Garcia Passoa we Francji z lekkiego aluminium. Mój kadłub jest przystosowany do żeglugi w lodzie i najcięższych możliwych warunkach. Zamysł mojego wnętrza daje poczucie ciepła, azylu i luksusu - silnie kontrastując z trudnymi rejonami, w jakich pływam.

Maleństwem jestem ze względu na wyjątkową grację manewrowania i żeglowania, kontrastującą z 18-toma tonami masy. Imię otrzymałem od opiekunów, otaczających mnie pełną troski i zaangażowania uwagą, a półżartem mówiących o moich gabarytach "Maleństwo"... jestem jednak najprawdziwszym jachtem wyprawowym z krwi, kości i aluminium. Opłynąłem Arktykę, sztormowałem na Spitsbergenie, a to zobowiązuje!

Wszystkich, którzy kochają ekstremalne wyzwania w starciu z oceanem, a pod pokładem cenią sobie zacisze i komfortowy wypoczynek - zapraszamy na pokład s/y OPERON !

 

Więcej…
 
Jak się zapakować

lista pakunkowaLISTA PAKUNKOWA

Poniżej podajemy ogólny spis rzeczy, które z pewnością znajdą swoje zastosowanie podczas rejsu. Lista ma charakter orientacyjny. Specyfika odwiedzanego akwenu oraz charakter rejsu zasadniczo modyfikują ilość oraz częstotliwość wykorzystania posiadanych drobiazgów i garderoby.

 

 

Więcej…
 
Ubezpieczenie

ubezpieczenieKażdy z Uczestników etapowego rejsu ZEW PÓŁNOCY jest ubezpieczony. Standardowa polisa (nie obejmuje chorób przewlekłych) gwarantuje opiekę od Następstw Nieszczęśliwych Wypadków oraz Kosztów Leczenia za granicą. Proponujemy ubezpieczenie w Generali Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. ul. Postępu 15B, 02-676 Warszawa lub AXA Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji S.A. ul. Chłodna 51, 00-867 Warszawa.

 


Więcej…
 
Mini słownik żeglarski, czyli co warto wiedzieć przed rejsem
piątek, 08 marca 2013 17:56

Słownik żeglarskiKażdy z nas wchodził kiedyś na pokład jachtu po raz pierwszy. Usłyszał wówczas niezrozumiałe nazwy i określenia, jak choćby rumpel, kokpit, róża wiatrów czy achtersztag. Co warto wiedzieć zawczasu, zanim pierwszy raz znajdziesz się w rozkołysanym jachcie na morzu? Poniżej przedstawiamy kilka najpopularniejszych nazw i określeń funkcjonujących powszechnie w żeglarskiej rzeczywistości.

 

 

 

Więcej…
 
Węzły przydatne na jachcie

Węzły żeglarskieWęzły towarzyszą nam niemal od zawsze. W czasie wielowiekowej praktyki żeglarskiej powstały bardzo liczne rodzaje, ich liczba sięga kilkuset. Rozwój żeglugi podczas wielkich odkryć geograficznych i ery wspaniałych żaglowców przyczynił się również do rozkwitu sztuki wykonywania węzłów. Charakteryzuje je uniwersalność oraz możliwość prostego i szybkiego wykonania. Poniżej przedstawiamy tylko te najpopularniejsze, ponieważ w praktyce podczas żeglugi wystarcza znajomość wykonania dosłownie kilku najpopularniejszych węzłów.

 

 

Więcej…
 
Dojazd na jacht - polskie wybrzeże

polskie wybrzeżeW sezonie 2013 zapraszamy na rejsy po Bałtyku pod wspólnych hasłem BAŁTYCKA ODYSEJA. Większość z nich rozpoczynać się będzie z portów polskiego wybrzeża, głównie z Trójmiasta. Aby szybko i w miarę tanio dotrzeć na miejsce zaokrętowania podajemy kilka alternatywnych propozycji dojazdu...

 

 

 

Więcej…
 
Rowerem po Bornholmie

Ścieżki roweroweŁączna długość tras rowerowych na Bornholmie to ok. 235 km. Obwodnica wyspy liczy sobie 102 km, a skrajne punkty oddalone są: z północy na południe o 40 km, ze wschodu na zachód o 30 km. Cała sieć ścieżek rowerowych jest doskonale utrzymana, większość pokryta jest nawierzchnią asfaltową lub szutrową. Jedną trzecią wszystkich tras rowerowych zbudowano w miejscach zlikwidowanych torowisk kolejki bornholmskiej. Dzięki temu szlaki te prowadzą w stosownej odległości od ruchu drogowego, są bezpieczne i przyjemne dla wycieczek również większą grupą. Ich stopień trudności jest zróżnicowany. Zdecydowana większość nie powinna przysporzyć problemów nawet początkującym amatorom pedałowania. Ogólny podział jest prosty: w północnej części wyspy można napotkać strome podjazdy (np. trasa Rønne-Allinge), natomiast obszary południowe to w większości tereny płaskie jak stół.

Więcej…
 
Perły Bałtyku

BałtykRejs po Morzu Bałtyckim mimo braku palm szumiących nad pięknymi piaszczystymi plażami oferuje niezapomniane wakacyjne wrażenia. Jako morze śródlądowe, stosunkowo płytkie /średnia głębokość 52m/ i mocno wciśnięte w kontynent wyróżnia się specyficznymi warunkami żeglugowymi. Uchodzi za akwen kapryśny i burzowy. Charakterystyczna krótka, stroma fala o średniej wysokości ok. 5m podczas sztormu urasta do gnuśnych 10m. Czerwiec jest zdecydowanie najlepszy miesiącem do zaprzyjaźnienia się z tymi wodami. Bałtyk jest wówczas najspokojniejszy. Dni są wyjątkowo długie, a temperatura otoczenia zapewnia przyjemną żeglugę przez całą dobę. Dzienne temperatury powietrza oscylują w granicach 17-20o C.

Więcej…
 
Bornholm - największe atrakcje

BornholmJedną z największych atrakcji wyspy, a zarazem symbolem Bornholmu są 4 romańskie kościoły - rotundy w miejscowościach Nyker, Olsker, Nylars i Østerlars (w całej Danii zachowało się ich zaledwie 5). Zbudowane zostały w XII i XIII w., i pełniły funkcje sakralno-obronne. W ich wnętrzach chronili się mieszkańcy wyspy w czasie licznych najazdów, a pojemna trzykondygnacyjna konstrukcja pozwalała również na przechowywanie zbiorów żywności. W niektórych z nich zachowały się wapienne freski, jak również inne elementy kultury sakralnej, np. romańskie chrzcielnice oraz kamienie runiczne o treści chrześcijańskiej. Najlepiej zachowanym jest egzemplarz w Olsker, najwyższy z kościołów rotundowych Bornholmu. 16-sto metrowa budowla udostępniona jest do zwiedzania w godzinach dziennych.

Więcej…
 
Niedźwiedź polarny

niedźwiedź polarnyNiedźwiedź polarny, nazywany powszechnie białym, uchodzi za jednego z największych lądowych drapieżników na świecie. Chociaż większość czasu przebywa na lądzie i lodzie, postrzegany jest jako ssak morski z powodu ścisłych związków z morzem. Większość dorosłych samców waży od 300 do 700 kg i osiąga długość do 3 m. Stojąc pionowo, dorosły osobnik może osiągnąć wysokość nawet do 3,35 m! Samica zazwyczaj jest dwukrotnie mniejsza i waży ok. 150-300 kg. Jej długość waha się w okolicach 2 m. Zanim jednak osiągnie tak słuszne rozmiary, młody niedźwiadek zaraz po urodzeniu waży jedyne 600-700 g.

Niedźwiedź polarny żyje około 30 lat.

(łac. thalarctos maritimus)

 

 

 

Więcej…
 
Białucha, czyli wal biały

beluga1Należy do gatunków zagrożonych, występuje w wodach arktycznych i sub-arktycznych. Liczebność populacji szacuje się na 100 tys osobników. Długość życia tych ślicznych zwierząt wynosi 25-30 lat. To chyba najśliczniejszy, a zdecydowanie najbardziej charakterystyczny gatunek walenia. Dokładnie jeden z 76 gatunków waleni!

Białucha, zwana też powszechnie bielugą,  to innymi słowy wal biały.

/łac. delphinapterus leucas /

Naturalnymi przeciwnikami są orki i niedźwiedzie polarne. Dawniej polowały na Biełuchy również plemiona północne. Było to dość łatwe, gdyż te walenie wędrują regularnie po tych samych trasach. Zaganiano je na płycizny i plaże i odławiano. Aktualnie, jak na ironię losu zaprzestano połowów nie tylko dlatego że gatunek jest zagrożony wyginięciem, ale także dlatego, że w ciele belugi odkładają się szkodliwe substancje wpuszczane do morza przez człowieka.

Więcej…
 
Skansen Kiży w północnej Rosji

skansen kiżyW północnej Rosji na jeziorze Onega, drugim co do wielkości jeziorze Europy od niemal pół wieku funkcjonuje niezwykłe muzeum; Skansen Architektury Drewnianej Kiży Niegdyś wyspa stanowiła centrum dla 100 okolicznych wsi, dziś jest niemalże nie zamieszkała. Na cały świat słynie jednak ze znajdujących się na niej drewnianych budynków. Cała wyspa ma długość ok. 7 km i szerokość 0,5 km, a na niej, wprost pod gołym niebem zgromadzono aż 89 unikalnych budowli, w tym m. in. XVI-wieczną Cerkiew Przemienienia Pańskiego, najbardziej charakterystyczny i najcenniejszy zabytek na wyspie.

 

Więcej…
 


means
means
means
means